13. Montering efter lack.



Steg ett blev att montera stötfångare och bakljus. Lite svettigt var det ju innan fångaren var på plats men till slut satt den där utan några lack skador.


Lake pipes på plats! Får hoppas att lacken klarar värmen i fram kant av skärmen.


Lågt blir det!!! Får nog undvika att parkera i torrt gräs..


Portholes på plats!!


 Nu har även stereon kommit tillbaka från operation.


Gammalt yttre men med ny prestanda. Konverterad till FM, 3,5 Aux utgång och en 100% vassare högtalare än original.


Beställde nya kopplingsplintar till framljusen. Den vänstra är ny och i plast, den högra är egentillverkad i fibermaterial. Känndes jävligt fel att montera plintar i ljusbrun  plast så en gammal schaberklinga från papersbruket fick sätta livet till.


Mycket jobb för lite men slutresultatet blev kanon!



Här skulle lyktpottorna monteras men stötte på ett litet problem... Hålen i botten var alldeles för små så en distans fick svarvas som styrning i hålsågen. 


Lampan på plats! Även blinkers och parkljus har borrats in i reflektorn. 


Efter att ha sökt med ljus och lykta i både Sverige och Usa utan resultat så fick en lokal importör tag i mina efterlängtade listclips till framrutan. Tack Groth66!


Här har den egentillverkade sandplåten mellan grill och stötfångare fått färg. Nu kan man äntligen montera grill och stötfångare.


Vilket dollargrin!!!!


Stötfångare på plats!  Lite myspinne får man ju...


Stereon på plats och pluskabeln till batteriet på. Spelar mycket bra trots att det fattas två stycken högtalare. Bra jobb av Mike´s Bilradioverkstad.


Instrument och samtliga lampor fungerade perfekt inga missöden. Skitnöjd med elsystemet från M&M Autowiring i Bengtsfors, och ännu mer nöjd med HP för all hjälp med kopplande samt kabeldragning. Mycket manlig instrumentering må jag säga!


Taildraging ASS!!!!


Gummi till ventilationsrutorna har nu kapats och provmonterats.


Frenchade lyktor är mumma det!!


Bombsiktet på plats. Blev riktigt Nice!!


Kromningen var värd varenda krona när man ser detta flinande as!!


Inte fan är det kul men bra blir det! Slipa slipa slipa polera! 


Många lister är det..


Före och Efter! Det är ju helt klart värt besväret men vi ska nog inte tala om vad länge det tog :)


Efter blod svett och tårar är listerna äntligen på plats.


Här har jag tillverkat rutmallar i 3mm plast. En kompis hade 3mm plast skivor liggandes som var perfekta för ändamålet. Tog 2st skivor och tejpade ihop dom för att komma så nära original tjockleken på rutan som möjligt.


Här ser ni sidorutorna bak.


Var hos glasmästaren och lånade lite grejer. Här ska limmas rutor!


Här har sidorutan fram monterats. Beställde härdade rutor med slipade kanter. Snyggt ska det va!


Rutorna på högersidan på plats!


Även rutorna på vänster sida på plats!


Gummilisterna har även dom funnit sin plats.


U-kanalerna limmade och fastklämda!


Med sidorutorna på plats är det dags för att koncentrera sig på fram och bakruta. Men först ska innertaket i. Här har en balatarem nitats fast för att ha nåt att skjuta taket i.


Ljudisolering i taket kan vara bra att ha.


Skräddaren på plats! Dags att rulla ut tyget!


Även kjederlisten måste dit innan taket kan monteras.


Efter ett antal timmars mätande och syande är det dags för provmontage.


Här har taket provmonterats. Ser mycket lovande ut.


Nu börjar taket få sin form. Blir mycket bra må jag säga!


Med innertaket så gott som färdigt blir det dags att få i fram och bakruta. Men först måste framrutan kapas ner. Här har Mr Glas från Charlottenbergs Glasmästeri anlänt. Med stadig hand och ett par supar T-röd i kroppen så gick skärningen som en dans.


Rutorna på plats! Tack Lars för ett proffsigt utfört montage utan missöden.


Även bakrutan har återfått sin plats.


Här har 6mm tjärmattor klistrats fast för att förhoppningsvis motverka ljud, värme och vibrationer.



Även bak har mattor monterats.


Golvmattan på plats! 


Baksätet på plats!


Nya batteriet på plats. Köpte från Voltpower.se mycket bra priser samt snabb leverans.


Nu har även tanken funnit sin plats. Blev tvungen att svetsa på en avluftning då det är olämpligt att ha denna i locket och få in ångorna i bagagen.


Man skjuter vissa saker framför sig men förr eller senare kommer det ikapp en. Trösta sig med en öl och korta de sista rutramarna så det blir lack på skiten nån gång..


Nu är den sista ramen svetsad  redo för lack.



Hade HP på besök så vi gjorde en uppstart :)


 Fick bygga en värmesköld för att inte sabba lacken.


Här syns insidan 15mm luftspalt borde göra att lacken klarar sig.


Lindade även på bandage då röret kommer väldigt nära däcket sen får vi väl se vart värmen tar vägen. Kanske bara flyttar problemet.. 


Kickpaneler klara.


Även framsoffan på  plats nu börjar det kännas lite lättare när saker och ting börjar falla på plats.


Hade Lars på besök och limmade ventilationsrutorna. Häftigt lim! Man kan nästan säga att man kan göra sina egna gummilister.



Ratten är ju ett kapitel för sig men den historien tar vi en annan gång :)
Så här såg den ut innan renoveringen.


När jag skulle montera de nya portholen på högersidan fick jag se på påsen att det är skönt att veta att det är Made in USA när man renoverar sin amerikanare.


Förardörren klar så när som på handtaget.


Ratten ut efter renovering. Bara centrumet kvar.


Det övre handtaget trodde jag var till 1949 års modell men icke.. Som tur var hade jag ett liggandes. (Det nedre på bilden). Bara att beställa ett nytt på ebay. Synd bara att man lagt både tid och pengar på handtag till fel årsmodell. (På det nedre är plåten under handtaget ej monterad).


Hatthylla tillverkad med dålda högtalare! Blir lite fel med 2st högtalargaller synliga tycker jag.


Rutramar på plats! Eller ja det mesta på plats!


Även fram börjar man se ett slut.


Här syns kickpanelerna. Nu återstår polering av lite knappar på instrumentet så kan man väl säga att det är så gott som klart invändigt. Förutom höger dörr.


Vy från andra sidan.
Vill ägna ett stort Tack till Peter Berglund för jobbet med inredningen. 
Och ett lika stort tack till Monica på Monicas Bil & Båt inredningar för jobbet med innertaket, hatthyllan och allt annat små plock.


Nya skraplister sitter det överallt men här är panelen till höger framdörr.





































1 kommentar:

  1. We have good knowledge of different types of interior materials such as leather, plastic, fabric, vinyl, wood, metal. renovering av Båtinredning

    SvaraRadera