10. Lackering


Nu har karossen primer lackats med epoxy.


Invändigt.


 Karossen lackad in och utvändigt samt under. Nu börjar ett stift arbete med att kitta alla skarvar innan det slutliga lagret med underredsskydd.


Här har ett lager med Terotex Super 3000 applicerats.


När man lägger på detta medel rekomenderas gasmask. Det använde inte jag så nu vet jag hur dom kände det på Woodstock-69... 


Snyggt blir det...


Även bagageutrymmet fick sig en omgång. Ungefär här blev det stopp i garaget för en månad sen. Det kom 2 stycken airride monteringar i mellan. En Impala -62 och min Olds -53. Men snart åker hårdhandskarna på igen och då jävlar ska det spacklas....


Spackling påbörjad.


Idag fick jag hjälp med spackling av min farbror. Kan säga att man är fan inte ens amatör jämfört med en som varit billackerare i 40år..  



Här har dörrarna fått lite kärlek redo för ett lager slipgrund.


Även huven börjar ta form. Som synes i bakgrunden har dörrarna nu fått ett lager slipgrund på sig.


Här har dörrar samt skärmar monterats för att kontrollera passform samt springor en sista gång.


Även bakskärmarna börjar ta form.


Under veckan som kommer ska fenderskirtsen samt en del andra detaljer få sig en omgång med blästern så man även kan passa in dom en sista gång.


Även stjärten börjar ta form nu.


Springorna runt luckan har även dom fått sig en sista justering.



  Spacklingen fortsätter sakta men säkert.


Nu åkte karossen av för förhoppningsvis sista gången. 




Nu har garaget balsamerats innan ett sista lager slipgrund appliceras.


Från början var det meningen att bilen skulle bli mattsvart men vem vet kanske blir den det ändå..


Nu har även inre rutramar på högersidan fixats till. Samt solenoider till dörrarna monterats.


Blev ytterligare ett lager slipgrund. Matt vit kanske är ett alternativ..


Bilen lackad under redo att paras med ramen igen.


Även invändig har den fått färg.


Och sist men inte minst bagagen. Nu återstår ned slipning av slipgrunden samt lack av torped och invändigt i dörrar innan själva lacken kan appliceras.!



I normala fall brukar väl motorutrymmet vara matt svart men jag går mot strömmen och kör blankt!


Innerskärmar, rattstång samt en hel del annat småkrafs ska få sig en dusch av färgsprutan.
Även detta blankt.


När den svarta färgen torkat kunde man gå vidare med lackeringen. Här har själva lacken applicerats rött blir det :)


Väljer att lacka bilen ihopskruvad så man förhoppningsvis slipper nyans skillnader. 
Så nu har dörrar, skärmar, bagage, huv, torped även de fått sig ett antal färg lager.



Här har det maskats av och vi kan konstatera att färgen liknar läpparna på en Litauisk glädjeflicka :)


Lite skillnad på nyans beroende på vinkel om jag får säga det själv...


Här har skärmar och bagagelucka monterats samt bakljusen provmonterats.



Nu börjar motorutrymmet även det likna nåt tänk vad lite färg kan göra!
Ventilkåpan är bara tillfällig i väntan på en annan..


Gasreglage monterade.


Rattstången på plats, även om man eventuellt kommer att få korta den så småningom. Känns som ratten hamnar väldigt högt upp med tanke på taksänkningen.


Kylare, luft intag och lite andra plåtar monterade.


Nyinköpta gummin monterade.


Här syns nedre dörrgångjärnet till högerdörren. Hade glömt bort att det var i behov av rostlagning samt inpassning, inte speciellt kul att göra det nu när man äntligen fått färg på skiten... Men med tungan i rätt mun så gick det till slut utan lackskador.



Så här kan det se ut när man inser att det kommer se förjävligt ut med en svart rattstång gentemot den vita och röda instrumentpanelen. Bara att ringa in lackeraren och lägga på ett nytt lager färg.


Nu har stången ändrat skepnad och fått ett lager med vit pearl. Mycket maskering för lite färg!


Nu har även instrumentet fått färg. Den vita ser lite matt ut men det är ljuset som gör det. I själva verket är det en vit pearl.


Här syns plåtarna till dörrarna. Man kan nästan tro man är sponsrad av Gränna polkagris fabrik.
Man får hoppas att den vita färgen kommer att smälta bra ihop med inredningen. Den som lever får se...


Den nykromade mustachen på plats dags att passa in huven. Efter två långa kvällar av svett djupa andetag samt en hel del svordommar stämmer springor samt att det går att öppna huven åt båda håll utan att huven tar i skärmen. Helt säker på att konstruktören av gångjärnen levde under skyddad identitet på hemlig ort sista åren av sitt liv..


Nu jävlar har dagen kommit!!! LACKERING!!! Längesen bebisen fick solljus på sig.


Lastat och klart! Mot Tipro lack. Får hoppas mannen med mustachen (min far) är lika laddad som mig och kör lungt och fint.


Framme!! Resan gick som en dröm. Nu är det dags att rulla in bilen i lackboxen.


Mycket maskering blir det.


Efter 3,5 timmes maskering av 4 man är det äntligen klart.


Snacka om fin lackbox! 
Dags att åka hem och invänta samtal från lackeraren när bilen är klar.
Blir nog inte mycket sömn i natt.


Nu har skutan fått färg. Kan inte säga annat än att jag är super nöjd med resultatet.


Färgen känns helt rätt. Stort tack till till min farbror Ulf för underarbetet och även ett stort tack till Nisse på Tipro lack för själva sprutningen.


Väl hemma i garaget så gick luften ur bettan.


Nu gäller det att ha tungan i rätt mun inför monteringen av allt. 
Man vill ju inte ha några skador i lacken precis.


Vågar man ens öppna huven???


Bara längtar tills man får börja montera. Men nu blir det stopp några veckor pga av renovering av övervåningen i mitt andra hem. Ser verkligen fram emot att slipa, spackla, tapetsera, sätta tak, nytt golv mm...  Även om det sitter långt inne så är det kanske lika bra att lacken får härda riktigt innan man går lös på själva monteringen.












1 kommentar: