7. Kaross. Förlängning bakskärmar mm..

Nu när ramen var så gott som färdig var det dags att lägga energi på karossen. Efter lite funderande bestämde jag mig för att tillverka en karossvagga så man slipper hasa sig som en orm så fort man ska göra nåt. Visst kan man köpa en på verktygsboden för 10000:- men nu hade jag lite fyrkants profiler liggande så blev att göra en egen. Kan man ju lägga tusenlapparna på nåt annat. 


Karossen var nu monterad och provsnurrad. 


Karossen lastad på väg mot blästring. Tur att det inte var några poliser ute den här dagen :)


Provblästrade lite på kvällen innan morgondagens blästrings pass. 





Efter en dags blästrande mellan regnskurarna var karossen tillbaka i garaget. Nu väntar många långa svets kvällar framöver. Visade sig att det kom fram rost hål och dåliga lagningar både här och där.. 











Nu är det mesta svetsat även om det återstår nån timme innan målning med epoxy primer...

Nu var jag äntligen klar med rost lagningen. Dags för tröskeln på vänster sida att få sig en omgång förra ägaren hade nog tittat lite för långt ner i flaskan när han svetsade dit den man kan säga att han fått banan kontakt..


Efter att jag skurit upp och riktat tröskeln blev det att lägga i en plåt remsa.



Efter lite masserande börjar tröskeln likna rak.

Dags för in passning av fenderskirts. Köpte ett par på ebay för några månader sen i bra skick även om fenderskirtsen var bra så var passformen på min bil långt långt ifrån bra. Dags för mer plåt massage.


Ja vad ska man säga.. Man tager vad man haver.


Börjar på att likna nåt nu.

Nu får det duga!!!

Nu ska karossen ner på ramen igen inför en sista kontroll innan målning så inget tar i nånstans.



Nu när karossen är på plats och jag ska skruva fast den märker jag att det är nåt som spänner emot får se att det är en springa på ca 15 mm vid de bakre fäst punkterna hur kunde jag missa detta när jag provade karossen förra gången!!!!


 Här syns tydligt vad problemet är. HUR kunde jag missa detta!!! 
Släcker lampan för idag och tröstar mig med en riktigt bra film och ett glas rött av den finaste sorten.


Får ta nya tag imorgon eller som kärringen som sket i slasken sa det löser sig ;)


  

Dags att ta nya tag! Nu ska hjulhusen fixas till . Efter lite bankande och kapande börjar man se formen hur plåten ska se ut. Blir ganska trångt att komma åt med svetsen från insidan...



Men fan ta den som ger sig.. Nu är höger sida klar även om man känner sig som man blivit överkörd av ett tåg man kan säga att det var ganska trångt på insidan av skärmen :)


Efter diverse brännskador av svets loppor och ett läkarbesök på Vårdcentralen är även vänster sida klar. Inte bara plåten som behöver slipas även stålflisen i ögat :) Använd aldrig dåliga skyddsglasögon!!! 

Undrar vad nästa steg ska bli? Med tanke på att original bakskärmarna inte passade ett dugg mot stötfångaren beslutade jag mig för att förlänga bakskärmarna.
Fick besök av Sören Larsson och hans Engelska hjul på söndags förmiddagen. Nu jävlar ska det rullas plåt!!


 Här är Sören i full gång med att rulla utsidan av skärmen.


Någon timme senare är det dags för prov montage.


Ser riktigt bra ut från båda håll.


 Här börjar även insidan ta form.


Spikrak linje!!!


Dags att ta fram vinkel slipen och få bort lite gammalt dö kött.


Skärmen punktad på plats man kan inte säga annat än att den gubben går fan inte av för hackor och dessutom självlärd. Imponerande!


Undrar vad man ska fälla in för bak ljus här???


Fina linjer är mycket imponerad. 


Dags för nästa sida.


Här är han igång med sitt andra verktyg som han hanterar med finess en krymp och sträck står ganska högt upp på önskelistan.


Första biten till högerskärmen börjar ta form men nog för idag.


Nu börjar även den andra bakskärmen ta form. Den första är ju alltid den
lätta sidan nu gäller det att få den andra lika.


  Efter en hel del mätande och bankande börjar dom matcha varandra.


Börjar likna en riktig släde nu :) Dags att välja bakljus...


Efter en hel del letande i gamla tidningar och på nätet införskaffades 2st Packard Clipper 56 bakljus kanske inte världens lättaste ljus att fälla in och definitivt inte dom billigaste för den delen heller.


Eftersom jag bestämt mig för att kapa bort backljus delen och vända ljusen upp och ner drog det med sig en hel del oväntat arbete bara en sån sak som att bestämma sig för vart på skärmen det ska placeras.


Här har det tagits upp ett litet hål känns bra än så länge..


Ser väldigt bra ut kan tyckas men skenet bedrar visade sig ett ljuset är bredare än skärmen
och skärmen 10mm för lite förlängd vad ska man säga....


 Här kanske ansiktsuttrycken talar för sig själv...


Efter att ha monterat bakljuset sådär en 150 gånger och provat lika många teorier bestämde jag mig att lägga ljuset på is i några dagar. Införskaffade istället lite rostfria livsmedelsrör och svetsböjar nu jävlar ska det byggas Lake Pipes...


Efter lite svetsande och slipande och en hel del polering blev resultatet kanon :)
Visst kan man köpa kromade rör på nätet för dyra pengar om man vill men kvalitén brukar ju vara så där på kromade avgasrör rostfria kan man ju polera ända in i döden om man vill.


Locken införskaffades även dom hos Night Prawlers å snyggt blev det!


Kommer nog bli bra även på bilen ser det ut som speciellt när
det coola flame thrower kitet installerats :)
Dags att ta på hård handskarna och ta nya tag nu ska ljuset dit till varje pris!!! 



Här börjar det ta form och likna någonting.


Även insidan börjar ta sig.


Med en bockad kant runt hela blev det väldigt vridstyvt.


Nu börjar det kännas mycket bra även om det återstår en hel del arbete..


Här syns tydligt att skärmen är förlängd i minsta laget men det ordnade sig ju till slut så vad gör det!


Nu återstår bara några kvällars finlir innan andra sidan kan inte påstå att jag längtar precis
men nu vet man ju hur man ska gå till väga åtminstone.

Vill ägna ett stort tack till Sören Larsson för all hjälp med skärmarna och bakljuset!!!



 Nu är vänster bakskärm klar för svetsning dags att sätta tänderna i högerskärmen.


Så långt ser linjerna ut att stämma.


Här har lite plåt kapats bort och även fäste för bakljus punktats dit. Så i efterhand känns det kanske som man inte hade behövt lägga så mycket kärlek på insidan av skärmen med tanke på att nästan hela kapats bort men det är ju lätt att säga i efterhand.


Friskt kapat hälften vunnit!!!


Nu börjar man ana hur slutresultatet kommer att se ut.


Efter ett antal timmar börjar ljuset falla på plats.


Även insidan börjar ta sig.


Dags att punkta dit den bockade kanten runt själva ljuset.


Linjerna ser ut att stämma även på denna sidan.




Här är allt färdig punktat dags för helsvetsning.


Här har skärmarna helsvetsats.


Vänster sida.


Höger sida.


Nu återstår att fixa till båda skärmarna i underkant. 


Här får man fixa till en ny plåt på båda sidor från fenderskirten och fram till den nya skärmen men det känns inte som det största problemet med det här projektet.


Här måste man också tillverka en plåt så det ser bra ut. En rak plåt känns lite väl tråkigt tanke verksamheten är i full gång kan man säga kvarnhjulet snurrar krrrrr krrrrrr...


Ser ut att bli en hal custom men är inte taket lite väl högt????
 Hmmmmmm :)


Här syns lite hur formen är tänkt på själva plåten.



Nu börjar även sidorna ta form. Men nåt saknas ändå mellan plåten och själva kofångaren ser lite konstigt ut med en rak kant.


Efter många provade varianter och en hel del funderande kom jag fram till att en bockad kant kanske inte vore fel??

En regnig sommardag åkte färgsprutan fram och ett par gamla fälgar fick nytt liv!


Kan det vara lite Flake som växer fram :) Återkommer med bild på färdigt resultat några lager klarlack senare.

Dags för en liten uppdatering. Nu är äntligen bakskärmarna och mellanplåten svetsade och klara.



Även nederkanterna på skärmarna har fixats till.


Fyra fjädrar av Fred Flinta modell har tillverkats dags för The little lady att få några solstrålar på sig innan det blir dags för vinterdvala igen.


 Här ser det ju nästan ut som att det börjar dra sig mot lackering men tänk vad fel man kan ha :)