4. Droppade spindlar och air ride


Nu var det dags att montera 2 1/2" droppade spindlar och airride. Börjar med att ta bort fjädrarna och skruva loss den gamla spindeln även dessa inhandlade hos Night prawlers. Blev glatt överraskad över passformen bara att montera. Sen var det styrarmarna... Skulle värmas ner 2 1/2" för att motverka självsvängning. Gick ganska lätt med tanke på att det var en mycket detaljerad beskrivning medskickad hur man skulle bära sig åt.


Original.


Dropped!

Nu var hjulspindeln på plats då kom nästa problem. Broms slangarna tar i övre länkarmen. Åkte till närmsta hydraul firma och skaffade vinklar sen var problemet löst.


 På med hjulen spänd av förväntan att släppa ner för att få se resultatet.


Helt ok med tanke på dom stora däcken 8.20 15" som senare byttes ut mot 6.70 15". Men bilen är ju högre bak än fram inte bra med tanke på att man jagar ju varenda centimeter för att få så lågt som möjligt i nedsläppt läge. Får bli en "kick up" längre fram.

Upp med bilen på pallbockar igen nu ska airride monteras. Köpte mitt airride kit från Per Örnberg som säkert de flesta känner till vid det här laget i Buick kretsar. Efter mycket mätande och funderande så blev distanserna tillverkade och nedre fästet blev kanske lite tungt men men..



Vid montering så visade det sig att stötdämparna fram var tomma för olja. Fyllde på men det rann ut lika fort.. Av med armarna på sidorna petade loss de gamla tätningarna och monterade nya packboxar med lysande resultat. Nu var det att ta fram vinkelslipen igen och massera framvagns balken så att bälgarna skulle få ordentligt med plats. Borrade sedan hål i fjäder brunnarna till slangarna man vill ju få en så rak slangdragning som möjligt utan för mycket böjar. Slangarna drogs sedan i ramen ända bak.


Bak var det mer eller mindre bara att bulta dit bälgen mycket enkelt.
Bilder när allt är monterat kommer längre fram...




Med tanke på den begränsade höjden under hatthyllan måste man även tillverka en ny lufttank till air riden. Om kompressorerna ska monteras på dettta vis det är en annan femma..


Har även inhandlat några York kompressorer om man skulle vilja koppla luften till airriden via fläktremmen. Om det blir så eller ej det får bli en senare fråga...



Nu när ramen står för sig själv är det väl bäst att passa på att montera bälgar samt slangar till airriden innan karossen lyfts tillbaka.


Nu är båda bälgarna på plats. Kickupen på ramen gjorde så att man slapp distanser till bälgarna bak.


Även fram har nu bälgarna kommit på plats. Lite mer utrymme för bälgen nu än tidigare.
Friskt kapat hälften vunnit!


Mycket lägre blir det inte! 


Slangarna även de monterade. För att undvika veck på slangarna borrade jag hål i fjäderbrunnarna fram och satte i gummi genomförningar, med detta ingrepp blir slangen rak ända från bälgen till genomförningen i golvet bak vid ventilpaketet.


Med bälgar och slangar på plats kunde nu karossen monteras för sista gången.


Köpte strypback ventiler och monterade på ventilpaketen. Nu kan man ställa in hastigheten på systemet  så man slipper att karossen landar på månen om man höjer för fullt.



Airriden på plats och det mesta kopplat. Gott att kunna gömma det mesta under ryggstödet till baksätet. Nu är det bara ljudet från dom där jävla kompressorerna som stör! Kanske slutar med en York kompressor ändå.


Allt monterat och klart dags för provkörning av systemet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar