6. Kaross lyft "kick up" målning ram mm...

Väl hemma från besiktningen var det dags att plocka ner bilen i molekyler nu när den är besiktigad kan man ju göra som man vill! Av med framskärmar dörrar åla sig under och lossa alla bult till karossen.


Nu var karossen av. Äntligen dags att lyfta ur motor och växellåda ur ramen.


  Man kan ju inte påstå att nån varit och pillat på lådan på några år.


 Nu när motor paket var ur kände jag att det var hög tid att ta fram hetvatten tvätten.


Tänk att lite varmvatten kan göra sådana undervärk!! Nu är det bara att fundera ut vilken kulör man ska ha...

Efter några timmars skruvande var de flesta lösa detaljer på motorn demonterade. Har viss förståelse varför vatten pumpen kastade ur sig vatten...


 Efter många timmars grubblande blev det en djupdykning i min farbrors färgförråd med tanke på att han varit billackerare i sådär ca 40år så fanns det lite att välja mellan.. Slutade med att det blev en Ford kulör från 60talet med några droppar silver och vitt i.


Av en händelse startade två stycken kompisar en blästring/pulverlackerings firma. 
Åmotfors Pulverlack/Blästring och entreprenad AB. Bestämde mig nu för att alla detaljer skulle pulverlackeras sidenmatt svarta.


Efter mycket letande på nätet efter ny vatten pump dock utan resultat så slutade det med att jag köpte en mekanisk tätning från Tools momentum och ett lager till Cadillac. Lagret hade samma mått som original fast det var 10mm längre i ena änden. Fick sen ta hjälp av svarv gurun Roffe att fixa till en ny mässing bussning eller vad man nu ska kalla det "sleeve" heter den väl egentligen.





Som ny fast med bättre tätning än original med tanke på att original är det ju en kolring som tätar mot pumphjulet och den nya tätningen har keramiska ytor plus att den tätar mot axel. Kan man tänka sig en vecka senare finner man en pump på ebay för $140... Men så är det ju alltid.

Nu när motorn var klar var nästa steg att sätta tänderna i ramen. Kände att kick up var först på önskelistan. Efter lite mätning och ritande satte jag vinkelslipen i ramen.




 




Efter ett antal kapskivor och några meter svetstråd var ramen ihop svetsad och förstärkt. Dags att lyfta på karossen och se om beräkningarna stämmer.


Stötte på ett litet problem.. Det var kardanrör och lite annat krafs som tog i men det var väntat.


Med nytillverkad kardantunnel och upphöjning för bakaxel så blev slut resultatet helt ok.


Av med karossen igen. Nu ska ramen vändas och fixas till lite visade sig att jag var för snål med vinkelslipen i fjäder brunnarna fram.



Nu var det väl fan om det inte ska gå fritt man är ju inte så sugen att gnaga punktering på bälgarna.


Nu när svetsröken lagt sig är det dags för blästring och pulverlackering.


 Här är Patrik i full gång med att lägga på en zinkepoxy primer.


Ut från den varma ugnen redo för ett nytt lager med blank täckfärg.


 Kan ju inte säga annat än att det blev jävligt bra!!!


 Även bakaxel får sig en dusch av lite ny färg.


Här är bild på bromsskölden bak. Man ser hur även bulthålen till originalstötdämparen fått flyttas ner för att få full slaglängd. Allt tack vare kickupen.


Även vinkeln på handbromsvajern fick ändras tack vare kickupen.




Nu när allt är ny lackat vill jag påstå att det finns risk för lite stå balle :)

Några timmar senare är det mesta ihop skruvat med nya bromsar,bromsrör och diverse annat nytt som man brukar byta ut vid renovering. Folk får väl tycka vad dom vill men jag är åtminstone nöjd med resultatet.




1 kommentar:

  1. Micke Gideryd4 april 2011 23:20

    Snacka om snyggt.Har du tänkt på hur vettigt byggd dom är??

    SvaraRadera