9. Taksänkning.

 Nu är bilen inne i garaget igen och dörrarna på plats. Karossen fastbultad i alla sina fästen med nytillverkade gummin. Funderade länge på vad för gummi man skulle kunna använda men ett gammalt transportband fick stå till tjänst 10mm tjocklek och en jävla massa armering. Visst man kan köpa nya men vilken tråkig utgift.  





Dörrspringor justerade ser väl ut att stämma skapligt. Ska man lägga på grundfärg eller ska man ta tjuren i hornen och gå steget längre???
Efter 10 sekunders tänkande kom jag fram till att det är väl lika bra att gå steget längre annars är man ju nummer 2 som vanligt! Nu jävlar ska det taksänkas det är ju trots allt det som skiljer kukar från morötter.



Om man kanske skulle ta och bygga Folkrace bil istället :)


Nu är karossen stagad.  Känner att det finns en hel del att tänka på när man ska taksänka en bil för första gången speciellt en sedanette. Kommer nog att ligga sömnlös några nätter känner jag.


Efter ett antal timmar bland gamla tidningar och en och en annan timme på internet börjar man förstå vart man ska lägga snitten även om det finns hundra olika sätt att gå till väga på. 3" får det bli!



3" känns bra för då kan man utnyttja original radien på sidorutan bak. 


Bak rutan kommer förbli original om det går som det ska.

 


Även ryggstödet måste kapas 3"


 Ja nu har man väl antigen en brutal custom på gång eller 2ton skrot som hamnar
på Stena metall...


Nu har vinkelslipen gått varm och taket kapats. Taket sänktes 3" på A,B och en bit in på C stolparna sen blev det 2" längst bak mot bagageluckan. Bakre delen kapades bort först, ser kanske lite konstigt ut men så fick det bli. Finns säkert en hel del synpunkter om tillvägagångssättet men så blev det.


Här har taket lyfts bort dags att greppa slipen och gå vidare.


Här har A stolpen kapats samt rutbågen på dörren lyfts bort.


Samma sak på höger sida. Nu är allt kapat dags att lyfta av själva taket.


Här kan man prata om badtunna.. Nu har allt dökött kapats bort och det har blivit dags att lyfta tillbaka taket för att se hur linjerna stämmer.


Kan bara säga en sak MANLIGT!!!!! Även om B stolpen kanske behöver masseras lite men det var planerat.


Även bakre delen provas, får bli att lägga i en plåtremsa samt justera taket lite men linjerna ser ut att stämma skapligt.


Här har A stolparna justerats och punktats fast även C stolparna sitter där dom ska.


Ser ut att stämma dags att attackera B stolparna.




Här har stolpen skarvats och lutats fram. Ser kanske inte ut att va lutad så mycket men om man jämför med dörren så blir det en del. Mot nästa sida.


Om man skulle bygga HT istället?


Nu är båda stolparna på plats.


Taket måste kapas upp lite för att få linjerna att stämma.


Innan taket kapades tillverkades en träbit som följer insidan på taket som ett stöd innan allt är på plats.


En plåtremsa på 3" har punktats fast på bakdelen  för att kunna stickas under själva taket.


Här syns tydligt hur plåten stoppas under det befintliga taket. Överskottet kapas senare bort för att plåtarna ska kunna svetsas kant i kant.


Kanten mot bagageluckan fick snittas upp för att få linjerna att stämma.


Nu är allt punktat och alla höjd samt kryssmått kontrollerade och det verkar stämma. 








Här har överskottet av plåtremsan kapats bort och allt punktats.


Även bagageluckan ser ut att behöva ha sig en omgång men det är en annan historia! 



Efter en helkväll i garaget har taket äntligen helsvetsats.


Linjerna ser ut att stämma enligt planerna.


Även ryggstödet har passats in och svetsats tillbaka. Fick lägga i en liten plåtremsa mellan ryggstödet och hatthyllan för att behålla original vinkeln på sätes ryggen.




Här har alla svetsskarvar tennspacklats allt enligt den gamla skolan. Samt alla förstärkningar plockats bort.


Höjd samt kryssmått kontrollerade ännu en gång och det stämde inga spänningar någonstans.

Även om takhöjden är begränsad så sitter man förvånansvärt bra ändå.
Dags att angripa dörrarna! 


Nu har dörrbågen passats in och punktats på plats. Man måste försöka tänka på allt! Exempelvis så måste skenan till rutan nere i dörren även den vinklas ut för att det ska gå och veva ner rutan. Får rysningar längs ryggraden av blotta tanken på att komma på en sån sak när allt är lackerat. 


Skenan nere i dörren flyttas ut ca 20mm. Den skulle kanske flyttats 25mm men då tar låskistan i...


När man vinklar fram stolpen får man en glipa i övre hörnet. Man får helt enkelt svetsa i en liten kil.



 

Här har höger dörr svetsats klart. Springorna verkar stämma även om de kommer att finjusteras en sista gång innan grund lackering.


Linjerna verkar stämma dags att attackera vänster dörr!


Börjar med att kapa isär dörrbågen för att få stolpen lös så man kan anpassa både höjden på stolpen och vinkeln på rutskenan inne i dörren.


Här är en bild på vart rutskenan nere i dörren punktsvetsats original. Kanske inte världens mest intressanta bild men nu vet ni det.. 


Här syns hörnet i överkant på dörrens insida. Med lite massage ska nog även linjerna här ta form.


Efter lite bryt och en hel del fula ord är även denna rutbåge på plats färdigsvetsad.


Nja linjerna ser väl ut att stämma även på denna sida. Nu blir det att förbereda operationsbordet.


Här ligger patienten på operationsbordet alldeles naaaaken som en känd gammal könsrocks musiker skulle ha sagt :)


Här har punktsvetsarna som håller fast skinnet på luckan borrats bort ock kanten vikits upp. Luckan var blästrad och grundmålad och kändes allmänt fräsch men det var ingen vacker syn man mötte när skinnet och ramen separerades.


Ganska långt ifrån ny blästrat.


Här syns ramen inte så fin den heller.. Tapen visar lite hur jag tänkt lägga snittet för att få ner luckan så formen blir rätt förhållande till taket.


Här har ramen kortats in och vridits ut samt helsvetsats nu börjar det likna nåt.


Även skinnet kapas isär och passas in. Kapade bort ca 40mm i överkant sen en linje ner till noll för att inte ta för mycket på en gång. 


Här har skinnet lagts på ramen och överlappats för att märkas upp var det ska kapas.


Först var jag tänkt att prova smedjans rostlösare på luckan och ramen men har aldrig använt mig av det så beslutade mig för att blästra istället. Alla svetsar samt hål fick slipas och rundas till innan ett lager med epoxygrund.


Nu har skinnet klämts på plats och plåtkanten knackats tillbaka.



Passade på att maskera svetsskarven innan målning så slipper man bränna bort mer färg än nödvändigt vid själva svetsningen. 


Linjen på bagageluckan ser ut att matcha tak lutningen.


Springorna runt själva öppningen ser ut att stämma skapligt även dom.


Nu återstår två svetsar på bagageluckan sen får man väl känna sig så gott som klar med själva taksänkningen även om det återstår mycket arbete med lister och rutor.


Känner att man kan börja slappna av och inse att den gamla Buicken hamnar på Sveriges vägar istället för en klump skrot på Stena metall :) 


 
Nu har bagageluckan svetsats klart och fått sig en omgång av slipmaskin.


Bestämde mig för att svetsa igen dörrhandtag och lås.


Blir att montera solenoid och door poppers.


Kände mig inte riktigt nöjd med bakljusen. Fenan som sticker upp i framkant på ljuset måste bort!! Tyckte det var jävligt snyggt i början men ju mer man tittar så är det nåt som inte stämmer. Finns ju liksom inga spetsiga linjer på bilen för övrigt så bestämde mig för att kapa bort dom.


Så här blev resultatet! Nu känns det som linjerna stämmer bättre.


Säkert tycker en del att det var snyggare med fenorna på men själv tycker jag att det blev mycket bättre utan.


Även höger sida fixad. Vad har vi lärt oss av det här? Gör om gör Rätt!!!


Hade Gurra på garage besök så han fick agera skärm hållare. Lite Tail dragger stuk blir det :)


Var och lånade blästern av Patrik och Patrik på Åmotfors Lack & Entreprenad för ett par veckor sen.
Tyvärr glömde jag ta kort på huven innan blästring, var ingen vacker syn på insidan. Kändes nästan som en större mer brand ägt rum någon gång i tiden. Men nu är den fräsch och fin med ett nytt lager epoxy färg.
Blir att gå upp i ottan och måla ovansidan imorgon.


Nu har även ovansidan lackats. Passade på att svetsa igen hålen för Buick emblemet innan lackering.


Även bagageluckan fick sig en dusch.


Kände att jag skjutit rostlagandet av passagerardörren framför mig nog länge nu. Dags att angripa skiten på allvar. Hela underkanten av dörren var obefintlig, så det blev att tillverka en ny.


Gott att ha en krymp och sträck tillhands vid sådana här tillfällen.


Nu har äntligen allt punktats på plats.


Här har allt svetsats och slipats. Passade även på att svetsa igen list hålen.


Kände att det började dra ihop sig för angripa ventilationsrutor och lister. Ovan syns original rutan.


Här har ramen som sitter i dörren passats in samt rutramen snittats upp och passats in.
Blir att slipa bort kromet och tig-svetsa rutramen innan det blir dags att skicka ramen och diverse andra små delar på omkromning.


Nu har även listerna grov kapats och prov monterats. Snyggt blir det!!!




 Även listerna på insidan har kapats in och provmonterats.




Nu till det lite mer tråkiga. Trösklarna på båda sidor fick kapas upp då det visade sig att botten på dörrarna bara låg någon millimeter från trösklarna i stängt läge. Man är ju inte så sugen på att skava bort all färg pga en sån klantig sak! Men efter en hel del suckande och sura miner så blev slut resultatet helt ok. 

Nu börjar det dra ihop sig inför lackering. Men vissa saker återstår innan man kan greppa lacksprutan.
Exempelvis måste en bensintank installeras. Med tanke på att ingenting av original upphängningarna till tanken fanns kvar så beslutade jag mig för att fälla in en istället. Efter några timmar på google kom jag fram till att Ford Mustang -66 hade det som passade mig. Tanken beställdes dagen där på från den lokala usabildels affären West Racing Arvika.



Här har bagagegolvet kapats upp och en fyrkantsprofil svetsats in. Valde att ta en profil eftersom den stagar upp plåten bra samtidigt som man kan borra och gänga fästhålen till tanken direkt.


Här har tanken skruvats fast. Nu återstår att svetsa på ett påfyllningslock. Med den här lösningen så slipper man ha ett fult påfyllnings hål på utsidan av karossen, även om SBP kanske inte är av samma åsikt när det gäller den saken.


Passade även på att svetsa in ett rör på båda sidor så man kommer åt att byta luftbälg utan att lyfta av karossen vid ev punktering.


Små fina täcklock i aluminium.



Ett par bilder på tanken från undersidan.


Nu börjar det dra ihop sig inför lackering.


Nu blev det helt plötsligt mycket enklare att lyfta upp karossen bak.


Har även sågat ut mallar i masonit till glasmästaren som ska få äran att tillverka nya rutor.


Provade att sätta dit vevmekanismen samt delar av tätningslisten och det verkar som man kan ha öppningsbara rutor även bak trots lutande B-stolpar.

  

Blir ju en viss skillnad mot original..

  


Springor samt lister passar ju nästan bättre än dom gjorde från början.






Nu har listerna passats in samt knackats så att avsluten stämmer överens med den lutande B-stolpen.