12. Diverse



När jag demonterat ratten i molekyler fick jag en ide att man kanske skulle göra ett eget rattcentrum. Efter lite googlande fann jag en bok från 1968 hur man gjuter i plast.


Boken inhandlades för hela 99 riksdaler inkl frakt. En detaljerad beskrivning hur man går till väga allt från gjutformar till material. Dom kunde allt förr :)


Här syns den nytillverkade gjutformen.


Gjutplast inhandlad! Trodde nog aldrig jag skulle beställa nåt från firman Slöjd-detaljer men man ska aldrig säga aldrig....  Nu är det bara att att välja motiv och provgjuta! Gick det att gjuta en Clone a Willy ska det väl gå att gjuta ett rattcentrum ;)


Passade på och shoppa alla lister till bilen. Inte fan var det billigt men lister måste man ju ha för man kan ju inte åka med rutan bar...


Med tanke på att det inte kommer att bli så mycket vinter åka med bilen beslutade jag mig för att sätta batteriet där värmepaketet sitter original (under framsoffan). Det sitter ju ett litet på torpedväggen som får räcka till framrutan. Då slipper man se ett modernt optimabatteri under huven.

I väntan på att lackeraren ska bli klar med spacklingen så det kan bli färg på skutan nån gång. 
Man får helt enkelt pyssla med diverse skit man skjutit framför sig.


Här har instrumentpanelen strippats från mätare spindelväv och bo av gamla spruckna kablar.


Brädan, fenderskirtsen samt en hel del smågrejer har fått sig en rejäl sandmassage och naturligtvis ett välgörande lager med epoxy grundfärg.



Något som inte var lika imponerande var min provgjutning av rattcentrum...
Var inget som blev bra! Fotopappret löste upp sig, plasten fastna i formen ja allt gick snett! Men efter en stunds huggande med morakniven så fick jag ur halva centrumet..


Men så lätt ger jag inte upp! Beställde flytande silicone för att göra en egen gjutform. Nu var det väl själva fan om den inte ska släppa ur formen! Får mig lite osökt att tänka på en annan slags gjutning men det är en annan historia :)


Ta da!!! Ny fin form dags för tagning två!


Spänningen är total!!


Nu står det lakepipes på väntelistan.


Inga hängande löskukar här inte... Här är det äkta vara som gäller! 
Obs!! detta är bara ett provmontage..


Bäst att göra lite gummiupphängningar så inte varenda vibration går ut i karossen.


Här har en stänkplåt, innerskärm, splashpan kalla det vad man vill tillverkats. 
Ingen skit i hjulhusen här inte.


Ett litet skydd bakåt fick det också bli. Känns bra så man inte får in grus och skit i dom nykromade baklamporna..


Nu har rattcentrumet tagits ur formen samt provmonterats. 


Här har lakepipe monterats samt svetsats. 




Som sagt lågt blir det! Scratch the surface!!


Man får sannerligen ha tungan i rätt mun när man släpper ur luften ur bälgarna minsta sten kan få ödestigna konsekvenser.


Svetsade in en strumpa för att minska eventuella vibrationer.


Rostfritt tunväggigt rör nästan hela vägen. Blir nog ett häääärligt ljud!!!


Tänkte även den gamla förgasaren skulle få lite kärlek i form av ultraljudstvätt och en renoveringssats inehållande nya packningar, ny axpump mm..


En riktig tarmsköljning är nog på sin plats för att den gamla rovan ska spinna som en katt.


Man behöver inte undra varför motorn nös när man gjorde minsta gaspådrag.

  


Ser ju lite roligare ut nu. Men sen får vi väl se om skiten fungerar...


Den gamla kylaren hade sett sina bästa dar så det blir att lämna den på renovering.


Nu har kylaren kommit tillbaka från renoveringen. Snyggt och professionellt utfört. 



Nu har dagen kommit som man inte längtat efter precis. Gnida gnida putsa torka ja inte är det kul att vara putsbög! Men bra blir det. Har under projektets gång köpt på mig dubbel uppsättning av mätare så nu kan man bygga ihop det bästa från två världar.


Nu börjar instrumenten falla på plats. Lite coolt är det ju med frenchade instrument som original.


Här syns hastighetsmätaren. Den översta mätaren är den som satt i bilen med miles tavla som det brukar vara i amerikanska bilar. Den undre köpte jag på ebay från en firma som renoverar hastighetsmätare. Lägg märke till att mätartavlan visar km. Blev uppspelt som fan tills jag fick reda på att den var konverterad till miles! Snacka om att nån drog nappen ur mun på en. Men vart finner man en mätartavla i usa från 1949 som visar km?


Instrumentet på plats. Har även börjat lägga ut det nya elsystemet från M&M Autowiring and Speedshop i Bengtsfors.


Här har jag elgurun HP på besök. Tur för mig att det finns nån som är intresserad av el själv får jag elalergi bara jag närmar mig en kabel.


Säkringsdosan på plats och kablarna bör jar ligga som en mätt kungsboa under instrumentet.


Elen i rattstången även den monterad och klar. Ratten ska dock renoveras senare för den som undrar.


Tygomspunna kablar i motorutrymmet fint ska det va!


Ny torped isolering anlände på posten idag dock en vecka för sent med tanke på att instrumentet nu är på plats men det gick ganska smärtfritt att få dit den ändå. Passformen var även den över förväntan. 



Huvgångjärn tvättade och penselrenoverade. Nu återstår bara inpassning av huven.


Började flakelacka några fälgar för ett par år sen men nu i veckan fick dom de sista lagren klarlack.


Nu har man lekt rörmockare och bockat till nya bränsle samt vacum rör. Klämmorna från spridarrören på en gammal Mercedes kom väl till pass. Den som spar han har..


Bränslefilter på plats. Det lilla vacumröret till förgasaren ska bytas ut mot ett nytt. 
Ingen original dragning av rören men är det custom så kvittar väl det :)



Tändkablar samt elsystem på plats. Nu skulle man kunna göra en uppstart om man haft olja i motorn. Men beslutar mig för att lägga tid på de sista detaljerna innan bilen åker på lackering. 


Efter att ha skruvat bort fronten på radion insåg jag att det var läge att kontakta 
Mike´s Bilradioverkstad på Gotland för konvertering av radion till 12V samt renovering. 


Skickar även med en lite modernare high speaker. 


 Nu har stereon kommit tillbaka från operation.


Gammalt yttre men med ny prestanda. Konverterad till FM, 3,5 Aux utgång och en 100% vassare högtalare än original.


Som sagt tanken var att gjuta en ventilkåpa i aluminium men efter mycket 
om och men så blev det att svetsa ihop alu plattjärn. 
15mm på toppen och 10mm på sidorna.


Kåpan färdigsvetsad! Redo för bearbetning.


Kåpan bearbetad och polerad! Kan säga att jag hade underarmar som 
Karl Alfred när jag var klar med poleringen! 


Ett fäste för Luftrenaren fick också tillverkas även detta i aluminium.


Med luftrenaren på plats så kan man väl säga att motorutrymmet 
är så gott som färdigt. 
 

 
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar